vrijdag 14 maart 2014

Glutenvrije Quichebodem


Quiche...wie houdt daar nou niet van? Voorheen maakte ik ze altijd met bladerdeeg, eerste de gewone, toen van speltmeel en later de glutenvrije. Maar ik bleef maar last krijgen na het eten. Tijd dus om een eigen deeg te gaan fabriceren.

In het boek Sugarchallenge 100% Suikervrij in 30 dagen vond ik een glutenvrij deeg recept voor een quiche. Ik heb het een beetje aangepast en het resultaat was meer dan prima! Mijn moeder, die coeliakie heeft, had al jaren geen quiche meer gegeten en vond het heerlijk! Een recept om te onthouden dus. 


Quichedeeg

50 gr kikkererwtenmeel
75 gr rijstmeel
60 gr roomboter, Ghee of kokosolie op kamertemperatuur
1/2 ei
1/2 thl zout
2 el koud water
1 el edelgist (als je van een kaassmaak houdt aan je deeg, anders weglaten of 3 el geraspte kaas doen als je geen edelgist hebt.)

Meng de melen in een kom en doe de roomboter/Ghee/kokosolie erbij samen met de andere ingrediƫnten. Kneed met je handen tot het een redelijk soepel deeg wordt. Kneed nog wat langer door en vorm dan een bal van het deeg. Zet dit een half uurtje in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een quichevorm of ovenschaal in met wat olie en haal het deeg uit de koelkast. Druk het deeg in de vorm en spreidt het uit tot zowel de bodem als de zijkanten bedekt zijn. Het kan een beetje gaan brokkelen, maar dit druk je gewoon weer bij de rest van het deeg.
Laat de bodem 12 minuutjes voorbakken in de voorverwarmde oven.
Haal er nu weer uit en doe de gewenste vulling erin. Zet nu nog 20 tot 25 minuten terug in de oven.

# Ik maak altijd quiches van restjes uit de koelkast, zowel groenten als vlees. Dan meng ik 3 of 4 eieren met een half pakje amandel cuisine of rijst cuisine en meng er flink peper en zout door. Je doet het groenten/vlees mengsel (dat je even hebt opgebakken) op de bodem en giet dan het eimengsel erop. Je kan er kaas overheen strooien als je dat lekker vindt en daar tegen kan.

Enjoy!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten